home

B&G

  • B&G
  • kinderen
  • kleinkinderen

auto

  • TOY
  • BusCA
  • TOY in 't zand
  • toyota hzj78
  • hzj extreem
  • ons bussie
  • keuze toyota

voorbereiding

  • website
  • kamperen
  • gezondheid
  • documenten
  • proviand
  • gereedschap
  • kaarten en boeken
  • apparatuur
  • gps

FAQ

  • algemeen
  • tips
  • bandenspanning
  • afrika
  • rusland/mongoliĆ«
  • australiĆ«

reizen

gastenboek

  • lezen
  • toevoegen
Silk Road 2015
::
algemeen
  • algemeen
  • prologue
  • china-yunnan
  • china-tibet
  • china-xinjiang
  • kyrgyzstan 1
  • kyrgyzstan 2
  • tajikistan
  • uzbekistan
  • turkmenistan
  • iran
  • armenia/georgia
  • turkey/europe
::
reisverslag
Silk Road 2015 :: algemeen :: reisverslag

 

English

 

The last stretch

 

In 2012, we shipped TOY to Melbourne. In 2012 (6 months) and 2013 (8 months) we made a beautiful roundtrip on the Australian continent. The third stage through Indonesia (4 months) and the fourth stage through Indochina (3 months) brought us sailing and driving from Darwin to Vientiane in Laos, where we left TOY behind last January.

 

Via Helsinki and Bangkok we fly back to Vientiane from where we drive to the Chinese border. On May 14th we enter China for an interesting roadtrip of thirty days. Then we pass through Kyrgyzstan, (a detour in Kazakhstan), Tajikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran, Armenia, Georgia, Turkey and Europe to arrive home together with TOY in October.  

There was a lot to sort out and to settle for this last leg (permits/"guide" in China, visas, LOI's). All the arrangements for China was done bij chinaoverland.eu. Hans and Nancy were patiently supporting and helping us. For the Central Asian countries we found amounts of useful information on caravanistan.com. And  there were Belinda and Markus, who gave us lots of information. Their website: www.2xperience.nl. The last visas we'll get on the road.

 

Due to the recent earthquake the largest part of the planned route in Himalayan China has severly damaged. At this moment the Tibet-borders are closed. So, probably, we are going to see little or nothing of Tibet and the Himalayas. But, maybe we'll hear the next days that we can pass Lhasa before heading north. The detour goes more north along and through deserts. Not too bad either...

 

We are excited to explore this last and adventurous stretch. It takes us through and past imposing high mountains, blue lakes and spacious deserts. The Pamir Highway in Tajikistan will undoubtedly be a highlight. Also we look forward to visit the famous cities on the ancient silkroad which we follow more or less from China to Istanbul in Turkey.

 

Planned route: see maps below. 

 

 

Nederlands

 

Het laatste traject

 

In 2012 verscheepten we TOY naar Melbourne. In 2012 (6 maanden) en 2013 (8 maanden) maakten we een prachtige rondreis over het Australische continent. In de derde etappe door Indonesië (4 maanden) en de vierde etappe door Indo China (3 maanden) ging het over weg en water van Darwin naar Vientiane in Laos. Daar lieten we TOY in januari jl. achter. 

 

Via Helsinki en Bangkok vliegen we donderdag 7 mei terug naar Vientiane en rijden dan naar de Chinese grens. Op 14 mei gaan we China in waar we een trip van dertig dagen maken. Vervolgens trekken we door Kirgistan, (een ommetje in Kazakhstan), Tadjikistan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran, Armenië, Georgië, Turkije en door Europa om ergens in oktober samen mét TOY weer thuis te arriveren.

Er was veel uit te zoeken en te regelen deze keer (permits, verplichte "gids" in China, visa, LOI's). Voor de voorbereidingen en regelingen voor China schakelden we chinaoverland.eu in. Geduldig bleven Hans en Nancy ons ondersteunen en helpen. Op caravanistan.com vonden we een schat aan informatie voor alle Centraal Aziatische landen. En  dan waren er ook nog Belinda and Markus die ons veel recente informatie gaven. Hun website: www.2xperience.nl geeft veel informatie. Onderweg halen we de laatste visa.

 

Als gevolg van de recente aardbeving is het grootste deel van de geplande Himalaya-route in China onmogelijk geworden. Omdat Tibet vooralsnog de grenzen heeft gesloten zullen we helaas weinig of niets van Tibet en de Himalaya gaan zien. Tenminste... mogelijk krijgen we de komende dagen nog te horen dat we toch naar Lhasa kunnen. De omweg is een meer noordelijke route door en langs woestijnen. Ook niet verkeerd natuurlijk...

 

Wat een spannend gevoel is het om dit laatste en avontuurlijke traject te gaan ontdekken. Het voert ons door en langs imposante hooggebergten, blauwe meren en uitgestrekte woestijnen. De Pamir Highway in Tadjikistan zal ongetwijfeld een hoogtepunt worden. Ook kijken we er naar uit de beroemde steden te zien aan de oude zijderoute die we globaal volgen van China tot aan Istanboel in Turkije

 

Geplande route: zie onderstaande kaarten.