home

B&G

  • B&G
  • kinderen
  • kleinkinderen

auto

  • TOY
  • BusCA
  • TOY in 't zand
  • toyota hzj78
  • hzj extreem
  • ons bussie
  • keuze toyota

voorbereiding

  • website
  • kamperen
  • gezondheid
  • documenten
  • proviand
  • gereedschap
  • kaarten en boeken
  • apparatuur
  • gps

FAQ

  • algemeen
  • tips
  • bandenspanning
  • afrika
  • rusland/mongolië
  • australië

reizen

gastenboek

  • lezen
  • toevoegen
FAQ :: afrika

Heb je het Carnet de Passage in alle landen van Afrika nodig?

 

Er zijn landen waar ze niet naar een carnet vragen als je binnenkomt, maar je weet nooit zeker of ze er om vragen als je uitreist. Daarom laten we altijd wel instempelen. Soms laten we niet uitstempelen als dat te veel gedoe geeft. In veel landen kun je aan de grens ook iets anders regelen i.p.v. een carnet maar dat kost dan ook geld en tijd. Alleen Egypte kom je niet in zonder carnet.

Nieuwe Carnets de Passage worden vanaf 1 september 2005 uitgegeven door de ADAC, de Duitse zusterclub van de ANWB. Hiervoor kun je terecht op een (ook Engelstalige) pagina van de ADAC-site waar alle informatie (zoals de landen waarvoor een Carnet de Passage benodigd is) en benodigde aanvraagformulieren te downloaden zijn.

 

Hoeveel borg hebben jullie betaald of is dat via een bankgarantie gegaan?

 

De hoogte van de te betalen borg/zekerheidsstelling is afhankelijk van de te bezoeken landen en de waarde van het motorvoertuig. Deze informatie is ook allemaal terug te vinden op de ADAC site. Je kunt natuurlijk zelf een (lage) inschatting maken van de dagwaarde. De borg/zekerheidsstelling kan worden overgemaakt op een rekening van de ADAC of middels een bankgarantie. De ADAC eist wel een bankgarantie, afgegeven door een Duitse bank en de meeste Nederlandse banken vinden dat moeilijk en willen er niet aan meewerken.

Als je bij de Rabobank bankiert lukt dat wel. Het moet dan lopen via Rabo Trade Services in Utrecht. Daar weten ze precies hoe e.e.a. geregeld moet worden. De bedoeling is bij je eigen Rabo-vestiging het standaardformulier in te vullen voor de aanvraag van een bankgarantie en daar voeg je het formulier van de ADAC aan toe. Dat setje wordt naar Trade Services gestuurd die het in orde maken met de Rabobank in Duitsland, die op zijn beurt weer de garantie geeft aan de ADAC.

 

Moeten jullie het Carnet verlengen?

(is 1 jaar geldig vanaf de aanvraag en zo ja hoe doe je dat?)

 

Hij is een jaar geldig na ingangsdatum en hij wordt afgegeven maximaal een maand voor ingangsdatum. Verlengen kan en dat moet je regelen via de zusterorganisatie in het land waar je bent. Je kunt ook een nieuwe aanvragen (en betalen) en laten opsturen. Met beide carnets moet je dan naar de douane (bijvoorbeeld bij een grensovergang) en daar het oude carnet laten uitstempelen en het nieuwe carnet laten instempelen. Dan kun je het oude carnet terugsturen. Voor eventueel verlengen in Zuid Afrika zie 
Carnet Renewal.

 

 

Regelen jullie alle visa bij de grens?

(of eerder in de hoofdstad van het land daarvoor? Hoe is dat ook voor Libië, Egypte, Soedan en Ethiopië?)

 

Voor Libië hebben we alles (uitnodiging, grensformaliteiten en begeleider) laten regelen door www.saro-expedition.de. De visums voor Egypte, Sudan en Ethiopië hebben wij voor ons vertrek uit Nederland kunnen krijgen. Let wel op de geldigheidsduur. Overige landen doen we aan de grens als dat kan en anders in de hoofdstad van het voorafgaande land bij de betreffende ambassade. Als een visumaanvraag erg lang gaat duren kun je ook je 2e paspoort (met DHL) naar Nederland sturen en daar een visum aanvragen via een visumburo.

 

 

Hebben jullie de auto vanuit Nederland verzekerd?

(Bijvoorbeeld via Alessie, of regelen jullie dat bij elke grens? Of is beiden het geval, thuis al verzekerd en toch bij de grens moeten betalen?) 

 

De auto zelf (All Risks) hebben we niet verzekerd voor de niet-groene-kaart-landen in Afrika. Ons is verteld dat er toch zelden wordt uitgekeerd bij schade buiten Europa.

Een WA-verzekering kun je, als dat in een land vereist is, meestal wel aan de grens afsluiten. Ook kun je een zgn. Comesa kopen, dat is een soort groene kaart voor groepen Afrikaanse landen. Er zijn gele, bruine en roze kaarten voor diverse groepen landen. Wij hebben een Comesa gekocht in Nairobi omdat ie daar het goedkoopst was (ca 120 Euro (2004) met een geldigheidsduur van een jaar).

Ook al is een WA (third-party) verzekering in bepaalde landen niet vereist, is ie wel zeer gewenst, als je betrokken zou raken bij een aanrijding (ook buiten jouw schuld), waar politie aan te pas komt, omdat je anders lang kan worden vastgehouden. Als je in zo'n geval een WA-verzekering hebt, kun je na afgifte van een kopie meestal weer snel doorrijden.

Als je in Nederland bij Alessie een verzekering afsluit hoef je dat aan de grens niet meer te doen.

 

Zou een camper op de boot kunnen van Soedan naar Egypte?

(en er weer af)

 

De lengte van onze auto van 5,1 m was geen probleem op de boot die wekelijks vaarde. Er worden ook grotere trucks vervoerd op andere schepen/pontons.

 

Wat zijn de kosten van het gorillabezoek in Oeganda pp?

 

Wij hebben in 2005 360 US-Dollar per persoon betaald. In Rwanda en DRC is de prijs hetzelfde.

Het schijnt vanaf 2006 500 US-Dollar te worden en later zelfs nog meer.

 

 

Onze planning was eerst om naar zuid afrika te rijden en TOY terug te laten verschepen, maar we beginnen het overlandgevoel te pakken te krijgen en denken erover toch naar Nederland terug te gaan rijden. We twijfelen alleen nog heel erg welke route we dan precies zullen gaan nemen. Kunnen jullie ons adviseren?  

 

Situatie 2004/2005.

De terugreis via Centraal Afrika (Angola, DRC, enz.) is gecompliceerd. Vooral het verkrijgen van visa is een hoop gedoe en kost veel geld. Wij zijn door Algerije teruggereden. Dat vergt nog meer organisatie (visa, verplichte gids, route vaststellen, uitnodiging) en --dus ook-- geld. Onze Franse vrienden hebben indertijd alles vanuit Frankrijk geregeld en wij hadden onze handen vol aan het visum. Op de site kun je lezen, hoe dat gegaan is. Inmiddels weten we, dat je je paspoort ook naar Nederland kunt sturen en alles door een visumburo kunt laten regelen. Ook dat kostte (DHL: duur maar snel en betrouwbaar) een hoop geld. Vanuit Tunis staken we met de ferry over naar Genua (met overnachting, luxe cruiseschip, 22 uur varen, iets van 750 Euro). Vantevoren reserveren (zie internet, er zijn verschillende maatschappijen). Je verscheept dus niet je auto, maar je rijdt je auto zelf in het ruim en zoekt vervolgens je hut, de bar en het restaurant op. Wel zo makkelijk en gezellig toch?

Maar: ... je kunt beter, simpeler en goedkoper, door Mauretanië en de Westelijke Sahara reizen zoals vrijwel iedereen doet. Een paar jaar geleden hebben we een Mauretaanse toer gemaakt en dat is heel goed te doen. De oversteek maak je vanuit het noorden van Marokko. Hoef je niet van te voren te regelen. Makkelijk en snel.
Je kunt natuurlijk ook nog via de "oostroute" gaan. Hoewel ... vanuit Zuid Afrika naar en door Mozambique, Tanzania, Kenia, Ethiopië, Soedan, Egypte en dan via Libië, Tunesië of door het Midden Oosten (wat ook heel veel mensen doen, i.c. Jordanië, Syrië, e.v.). Ook via deze weg krijg je te maken met iets meer ingewikkeldheden (Ethiopië -soms-, Soedan -soms-, Egypte -verplicht carnet de passage- en Libië -verplichte gids-, om maar wat te noemen).

Kortom, er zijn heel veel mogelijkheden. In jullie geval zou ik denk ik, opteren voor Centraal Afrika, West Afrika en de Oceaanroute.