home

B&G

  • B&G
  • kinderen
  • kleinkinderen

auto

  • TOY
  • BusCA
  • TOY in 't zand
  • toyota hzj78
  • hzj extreem
  • ons bussie
  • keuze toyota

voorbereiding

  • website
  • kamperen
  • gezondheid
  • documenten
  • proviand
  • gereedschap
  • kaarten en boeken
  • apparatuur
  • gps

FAQ

  • algemeen
  • tips
  • bandenspanning
  • afrika
  • rusland/mongoliĆ«
  • australiĆ«

reizen

gastenboek

  • lezen
  • toevoegen
Silk Road 2015
::
prologue
  • algemeen
  • prologue
  • china-yunnan
  • china-tibet
  • china-xinjiang
  • kyrgyzstan 1
  • kyrgyzstan 2
  • tajikistan
  • uzbekistan
  • turkmenistan
  • iran
  • armenia/georgia
  • turkey/europe
::
reisverslag
Silk Road 2015 :: prologue :: reisverslag

 

 

Route (660 km, 7 days): (vliegtuig: Amsterdam - Helsinki - Bangkok - Vientiane) - Vientiane - Luang Prabang - Boten - border (China)

 

 

Donderdag 7 mei / vrijdag 8 mei 2015 - Afscheid en Weerzien

 

 

Op Schiphol probeert Zoë het nog één keer. "Ik wil maar één ding opa en oma... En dat is, dat jullie hier blijven!" Dapper zwaait ze ons samen met Dolf uit. Zucht...

 

De vluchten van Amsterdam via Helsinki en Bangkok naar Vientiane gaan met airbussen die half bezet zijn. Zeker op de lange intercontinentale vlucht geeft dat rust en ruimte.

We zijn een uur eerder in Vientiane dan we dachten. Des te beter. Met de door ons meegesjouwde onderdelen gaan de monteurs bij Toyota direct aan de slag. G volgt het proces op de voet en krijgt een goed beeld van de eerdere werkzaamheden. Prima allemaal. Eind van de middag blijkt het toch niet helemaal te lukken. Met een tuktuk gaan we door de hete stinkende drukte naar het hotel (Ibis). Bijkomen, douchen en genieten bij onze favoriete Aziatische Italiaan: Lao Luna.

 

Zaterdag 9 mei 2015 (229 km) - TOY TOY TOY

 

Om negen uur tuktukt G naar de garage. Ik hou me prettig bezig op de koele hotelkamer. Half elf staat dan eindelijk TOY stralend en wel voor het hotel. Koelkastboodschappen en om half twaalf zitten we aan een vroege Italiaanse lunch.

Fantastisch en ook meteen weer helemaal vertrouwd sukkelen we de stad uit. Tanken en dan vlotjes over de vlakte, het karstgebergte van Noord Laos in. In december reden we hier ook in de tegenovergestelde richting. Nu is het bewolkt en een ander moment van de dag. Het landschap is er zo goed als nieuw door. En de weg! Die is ondertussen klaar! Het gaat zoveel vlotter nu.

De dreiging was er al langer, maar het laatste half uur valt dan eindelijk de regen. Eerst nog gewoon hard tot het een stortbui wordt dat als een grijs gordijn om ons heen wordt dicht getrokken.

Om half vijf zijn we al bij de "Hot Springs". Er staan een paar busjes op het kleine veldje tussen kamers en bomen. De regen en de hoogte (680 m) hebben de temperatuur omlaag geforceerd. Tegen de tijd dat TOY staat, is het droog. G vleit zich in een stoel en ik ga aan de slag. Anderhalf uur later is alles weer weg gepakt.

Dan kan ook ik buiten onderuit. Niet te lang. Muggen en twee fietsende stellen (Zwitsers en Brazilianen) met een Lao-gids hebben ons ontdekt. Met de fietsers wordt het een geanimeerde bijeenkomst die uitmondt in een gezamenlijke maaltijd aan de overkant.

Heerlijk is het om buiten te kunnen zitten begeleid door een stevig krekelkoor. Half tien is hoogtijd voor de eerste echte TOY-nacht.

 

Zondag 10 mei 2015 (148 km) - Toeren naar Luang Prabang

 

Kwart over zeven duiken we de dag in. De stortbui om zes uur heeft het fietsende gezelschap weer het bed in gejaagd. En met eigen ogen zien we hoe de spreekwoordelijke precisie van een Zwitsers uurwerk het aflegt tegen de Braziliaanse tijdrekening. Uren later dan gepland vertrekt het gezelschapje.

Heerlijk relaxt ontbijten. En dan op pad. Ook vandaag gaat het vlot. De weg is prima en er is nauwelijks verkeer. Genieten van het landschap en het rijden. Balonnenstop en een bermlunch.

 

 

Om drie uur rijden we Luang Prabang binnen. Jeroen van het Ramayana Hotel is blij verrast om ons terug te zien. Onze eigenste prinsessenkamer is weer tot onze beschikking. Douchen en rusten. Het acclimatiseren en in het juiste tijdritme komen, is nog in volle gang.

China Overland laat weten dat er nog steeds geen afwijzing voor Lhasa is. So far so good! En het diner bij l'Éléphant is top...

 

Maandag 11 mei 2015 - Klusjes

 

G schroeft de koelkast uit TOY om een nieuw voelertje te monteren. Onder de motorkap slaat hij het motornummer op een goed zichtbare plek in, een vereiste in China. Ik schrijf dagboek. We mailen en ordenen.

De hitte is enorm. Door de vochtigheid voelen de 37 tropische graden veel heter aan. (Om half elf, als ik dit schrijf op een koele kamer!, is de gevoelstemperatuur buiten nog steeds 41 graden!).

Op een terrasje in de schaduw van bomen en met een mild briesje lunchen we een heerlijke noodlesoep en tonijnsalade. We kuieren naar de Spa Garden en laten onze voeten pedicuren en masseren.

Teruglopend naar het hotel komen de eerste marktvrouwen (en kinderen) alweer aangesjouwd met hun handel. Zelfs nu er nauwelijks toeristen zijn, bouwen ze hun partytenten op en spreiden ze hun handel uit op een kleedje op de grond. Iedere avond weer.

We maken kennis met Ping, de echtgenote van Jeroen. En de jerrycans worden bijgevuld met goed hotelwater.

Ook deze avond genieten we bij l'Éléphant. Thuis op de koele kamer voelen we hoe de hitte ons uitput. De laatste voorbereidingen en dan inslapen met een gevoel dat het morgen nog échter gaat beginnen...

 

Dinsdag 12 mei 2015 (202 km) - Van Prinsessenkamer naar Afgravingsbivak

 

Om negen uur schrikken we wakker. Ach, we hebben tijd genoeg. Gelukkig maar, want ACDSee heeft kuren en het kost G aardig wat tijd om het probleem op te lossen. Inpakken en afscheid van Jeroen.

Het is elf uur als we de stad uit rijden. Via een hobbelig omweggetje bereiken we de N3. En die is ook hier inmiddels prachtig opgeknapt. Het gaat als een speer. Tot ongeveer halverwege. Dan duiken we de welbekende wegwerkzaamheden weer in.

 

 

Mannen die met hun handen grote stenen op elkaar stapelen en er cement tussen stoppen. Hier en daar buffelen ook vrouwen mee. Afijn, dit gedoetje, het gehobbel en de stofwolken heeft ook wel wat. En het is genieten van de uitzichten op het karstgebergte en de Ou River.

We herkennen de plek met het restaurant vlakbij ons (varkens-)bivak (G's verjaardag). In het restaurant kopen we gebakken rijst met groenten en vlees voor vanavond.

Om kwart voor zes lokt de kleiige rode aarde van een enorme afgraving. De temperatuur is gedaald naar
27 graden. Dit wordt 'm dus...

Lekker is de rijst en een koud biertje. Beetje lezen en om acht uur klautert G naar boven. Ik een beetje later.

 

Woensdag 13 mei 2015 (81 km) - Jarige Dolf en Jarige Sander

 

Vroeg in de morgen van deze feestelijke dag hangt er een dikke mist in de bergen. De nijvere vrachtkolossen toeteren om medeweggebruikers te laten weten dat ze er zijn. Als wij opstaan is de mist opgelost en de temperatuur al weer aardig opgelopen. Prettig is het vooral, dat we onbekommerd met vol zicht door het mooie berglandschap kunnen toeren.

Langs de weg liggen hier en daar mini-dorpjes. De weg lijkt de houten huisjes bijna van de berg af te duwen. Op de steile hellingen bewerken man en vrouw met eenvoudige gereedschappen kleine akkers in de hitte van de dag. Ontroerend is deze toewijding.

Noordelijker wordt het wat drukker met vrachtwagens. Als we bij Boten zijn wordt duidelijk dat dit een grote grensovergang is voor het goederentransport.

 

Om twaalf uur precies checken we in een gigagroot hotel (Jing Land) dat zo goed als leeg is. De (enige) Engelssprekende medewerker (Robert) wordt opgedoken en is erg behulpzaam. Of hij zich heeft verrekend bij het wisselen van Chinese Yen naar Lao-Kip (de kamerprijzen zijn in Chinese Yens) of het werkelijk zo goedkoop is, dat weten we niet. Maar voor 15 Euro's hebben we een kamer met airco en internet in de hal. Het kan slechter...

Van Dolf krijgen we te horen, dat er weer een zware beving is geweest in Nepal. Dat kan natuurlijk gevolgen hebben voor onze Tibetroute. Maar gelukkig, China Overland laat weten dat er nog steeds 90% kans is dat we via Lhasa kunnen rijden!

Eind van de dag gaat deze update eruit en zijn wij klaar voor het echte begin, onze entree in China! Bijna dan. Eerst morgenochtend nog tanken en Laos uitreizen...